Doktorské konference FA ČVUT /
PhD conferences FA CTU
|

|
TÝDEN VĚDY A VÝZKUMU 2023 |
05/10-20/10/2023 |
Týden vědy a výzkumu 2023 byl podpořen v rámci Studentské vědecké konference ČVUT SVK |
Krouz Jarin, MgA.
Základní analýza ŽUP a následný výběr 5 nádraží k detailnímu výzkumu
škola | Fakulta architektury ČVUT v Praze | školitel
| Fialová Irena, doc. Ing. arch.
| anotace | Praha má dohromady 43 stanic a zastávek na svém území a jejich kompletní detailní
analýza je v rámci výzkumu téměř nemožná. V této části výzkumu je proto důležité
analyzovat základní parametry nádraží tak, aby z jejich výsledků byl možný výsledný výběr 5
nádraží k detailnímu výzkumu. K výběru slouží informace o struktuře ŽUP v rámci Prahy,
docházkové a spádové oblasti jednotlivých nádraží, majetkové vztahy nádraží, napojení ŽUP
na pražskou MHD… Cílem tohoto příspěvku bude prezentovat informace získané analýzou
a předložit argumenty pro finální selekci 5 pražských nádraží k detailnímu výzkumu.
Na železnici a nádraží se lze dívat různým úhlem pohledu. Mění se tím spektrum oborů
pracujících s tímto fenoménem. Železnice je primárně technologickým prvkem, dílem fyziky a
mechaniky XIX. století, které vytvořil inženýr a vědec. Z tohoto pohledu je železnice čistě
inženýrským, technologickým dílem. Pozdější výstavba honosných nádraží, které se stávají
chloubou města, či jejich „bránami z kamene a železa“ 1, jsou dílem architektů. Stavby dle
Vybírala dobře ukazují „… i dvě tváře architektury té doby, jedna z kamene, druhá z železa.
V tom smyslu je nádraží brána mezi dneškem, tj. včerejškem, a zítřkem.“2 Fenomén je tedy i
architekturou. Výstavba železnice ve městě, ve formě vlaků, tramvají či metropolitních drah
silně ovlivňovala tvorbu měst. Zde se stává kolejová doprava městotvorným prvkem, kterým
se zaobírají urbanisté. Důležitost železnice zde tkví ve spojení s jejím kontextem. Z tohoto
pohledu bude nahlížet i tato práce s občasnými přesahy do sféry architektonické.
Základní parametry analyzované v této části výzkumu jsou struktura ŽUP, izochrony
dostupnosti stanic v ŽUP, reálné spádové oblasti stanic, vzdálenosti MHD a její budoucí
vývoj, propojenost nádraží se silniční dopravou a záchytnými parkovišti P+R, i samotné
plochy nádraží. Posouzením těchto parametrů lze vybrat 5 nádraží určených k detailní
analýze.
| |
|
|